"Marsvin säljes"

Jag skrev detta inlägg på min andra blogg men kände att det lika gärna kunde hamna här också:

Det finns en hel del marsvinsannonser ute på Blocket. "Ett marsvin säljes, 14 veckor, barnen har tröttnat, medföljer stor bur (100 cm), sele, pellets, saltsten, mineralsten". Usch! För det första: MARSVIN SKA HÅLLAS I PAR ELLER GRUPP (undantag finns, min Doris var ett sådant exempel). För det andra: VUXNA HAR ALLT ANSVAR TILLS DESS ATT BARNET FYLLT 18. Många köper marsvin till sina ungar men ofta slutar det med ett ensamt och olyckligt marsvin i en på tok för liten bur, utan vare sig gos eller stimulans. Klorna har skruvat sig eftersom de inte har klippts på länge, "det är ju så knepigt det där". 
 
Mitt första marsvin fick jag av min mamma när jag var 7 år eller så. Det var mer än tio år sedan och tack och lov har kunskapen om marsvin ökat sedan dess (framförallt hos mig men förhoppningsvis också hos fler människor!). Hon var en liten tjej, svart/golden virvel. Vi hade henne i en bur som inte var mer än 70 cm lång, om knappt ens det. Ett hus hade hon, som stod mitt i buren så att hon kunde gå runt det. Hon hade saltsten, mineralsten och åt gnagarblandning. Jag minns inte så mycket av henne tyvärr, bortsett från att hon hade på tok för långa klor. Hon somnade in vid fyra års ålder och jag tror att det var på grund av lunginflamation eller liknande, men jag vet inte säkert. Jag hittade henne stel och kall i buren när jag skulle till skolan på morgonen, och oj vad jag grät. När jag sitter här och kikar på Doris, Stella och Lily i sin 180 cm långa bur full med tunnlar, hö och hus kan jag inte låta bli att känna mig illa till mods. Jag var liten och visste inte bättre. Men det liv hon hade borde inget djur få ha. Det var inget liv. Jag kan inte tänka mig att hon mådde väl. 
 
Jag vill rädda en liten Blocket-gris. Välkomna henne till ett hem med allt vad en liten marsvinstös kan önska sig - kompisar, massvis med hö och grönsaker, bus och lek. Det finns så många oönskade djur som ingen längre vill ha. Det är hemskt. Marsvin är det finaste djur man kan tänka sig!
 
Om du vill köpa marsvin tycker jag att du ska vända dig till en seriös uppfödare, en omplacering (Gosarnas, Eragons med mera) eller ta en titt på Blocket. Undvik djuraffärer så gott det går. Det finns flera anledningar till detta; djuraffärer köper ofta in marsvin från grossister och saknar ofta kunskap. Många gånger har jag läst om att två djuraffärsmarsvin som såldes som honor senare visade sig vara en hane och en hona = ungar. Saltsten, mineralsten och pellets medföljer ofta. Pellets gör marsvin feta och innehållet är inte bra för marsvin ur hälsoaspekter. Saltsten och mineralsten ökar markant risken för urinvägsinfektion och urinsten, något som är otroligt smärtsamt för marsvin och kan leda till döden. Djuraffärer säljer också höhäckar vilket inte heller är bra. Marsvinet kan fastna och bryta benet. Dessutom behöver marsvinet böja på nacken och stå på ett onaturligt sätt vilket medför skador på bland annat rygg och i nacke. På senare tid verkar även skabb och andra sjukdomar bli allt vanligare hos djuraffärsmarsvin. Köper man marsvin som visar sig vara sjuka är det sällan affären tar tillbaka djuret eller står för kostnad av veterinärvård. Det bästa och enklaste sättet är alltså att undvika djuraffärer och istället gynna uppfödare som brinner för sina marsvin. Nu säger jag inte att alla djuraffärer saknar kunskapen! Många är pålitliga och duktiga på små grisar och köper in från bra uppfödare som är måna om djuren. Men som jag tidigare sa, att kontakta en uppfödare eller en omplacering är det bästa. Blocketgrisar som behöver nya hem finns det också gott om. Tänk efter noga innan du gör något du kommer att få ångra.
 
Mina marsvin valde inte att hamna hos mig. Det var mitt val. Då är det också mitt ansvar att se till att ta hand om dem. Och jag lär mig mer och mer för var dag som går.
 
Vad du än gör, skaffa aldrig djur du inte har kunskap om. Mycket lär man sig i praktiken men för bästa möjliga start är teorin ett måste. Det finns flera hemsidor med info om marsvin. Här listar jag några:
Min fina Stella.
Om allt och inget, Om klädval | |
Upp